The Absolut Company har öppnat en ny kulturell mötesplats genom besökscentret Absolut Home i Åhus. En satsning som har potential att bli en stor attraktion på orten och hela regionen.
I den nyligen publicerade rapporten “Värden som uppstår genom besökscentret Absolut Home i Åhus” har Point of meeting tillsammans med forskare från Lunds universitet studerat både turistaktörers och Åhusbors syn på värden för att ta reda på hur de ställer sig till det nya besökscentret.
Redan idag har Åhus många sommaraktiviteter som skapar värden för invånare och besökare. Utvecklingen av Absolut Home ligger i linje med vad lokala och regionala organisationer redan arbetar med, insatser med fokus på hållbarhet och mat & dryck, vilket kan förlänga säsongen.
Det finns en stark “vi-känsla” på orten som förenar aktörer och invånare som känner stolthet över att bo och verka i Åhus, vilket förstärks genom besökscentret.
Studien har gjorts av Lunds universitet och utöver Sara Hedström på Point of meeting är rapporten skriven av Malin Zillinger, doktor i kulturgeografi och lektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap samt Torleif Bramryd, professor i miljöstrategi vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap.